De beëindiging van de lockdown voor de Belgische bevolking en dus ook voor de professionele activiteiten, is aan haar eerste fase toe. Het staat vast dat de lockdown geleidelijk aan zal worden afgebouwd en dat dit voor alle organisaties verschillend zal zijn. Sommige bedrijven konden immers (grotendeels) blijven functioneren zoals gewoonlijk, terwijl andere bedrijven hun activiteit opnieuw moesten organiseren of (gedeeltelijk) moesten stopzetten tijdens de lockdown.
Wat het bedrijfsleven betreft, kan volgens ons geen enkele beëindiging van de lockdown worden overwogen zonder daarbij zeer veel aandacht te schenken aan de lichamelijke én psychologische gezondheid van de werknemers en uiteraard ook aan hun veiligheid.
De realiteit en de middelen van een KMO verschillen van die van een grote onderneming, daarom hebben we twee verschillende benaderingen uitgewerkt.
Voor bedrijven met meer dan 20 personeelsleden hebben we een specifieke methodologie ontworpen:
Het opzet van onze methodologie is eenvoudig, doeltreffend en afgestemd op uw realiteit. Het is de bedoeling hen te helpen rekening te houden met zoveel mogelijk factoren, zodat ze een maximale veiligheid kunnen garanderen voor hun werknemers en zo geleidelijk aan en op een gecontroleerde manier hun activiteiten kunnen hervatten.
Het exitplan wordt samen met hen opgesteld, op basis van hun prioriteiten wat de werking van hun organisatie betreft.
Maar we hebben ook een Exitplan voor organisaties met minder dan 20 werknemers.
Om te beginnen hebben we een algemene checklist opgesteld. Zo kan men één voor één de punten overlopen waaraan men aandacht moet besteden om de professionele activiteiten te kunnen hervatten in optimale omstandigheden wat de veiligheid betreft.
Verder hebben we ook een specifiek aanbod rond de beëindiging van de lockdown uitgewerkt, met medische en psychosociale diensten en diensten op het vlak van risicobeheer die hen ook kunnen ondersteunen tijdens deze periode.